Комітет Верховної Ради з питань аграрної та земельної політики планує розглянути законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо поводження з пестицидами і агрохімікатами в Україні (реєстр. № 10207 від 3 листопада 2023 року).

Ініційований Олександром Гайду (на знімку), Миколою Кучером, Миколою Кириченком, Сергієм Буніним, Валерієм Стернійчуком, Тетяною Грищенко, Володимиром Тимофійчуком, Іваном Чайківським, Петром Юрчишиним та іншими народними депутатами документ покликаний удосконалити правове регулювання у сфері поводження з пестицидами і агрохімікатами. А саме: віднести на рівні закону функції щодо затвердження форми та змісту етикеток пестицидів і агрохімікатів до компетенції центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища. Також законопроектом пропонується відтермінувати — до 1 вересня 2024 року — введення в дію нових вимог до етикетки пестицидів і агрохімікатів.

Продуценти пестицидів та агрохімікатів уже планують виробництво препаратів на весняну посівну кампанію 2024 року. Проте, враховуючи неузгодженість норм законодавства та діючих нормативно-правових актів щодо змісту етикеток пестицидів і агрохімікатів, виникає патова ситуація, що може призвести до зупинки виробництва та виконання замовлень для українських аграріїв через відсутність формату затвердженого маркування для пестицидів та агрохімікатів.

Нині в Україні зареєстровано майже три тисячі пестицидів і агрохімікатів — і для кожного продукту передбачена окрема етикетка. Відповідно, повторне одночасне затвердження етикеток для такої кількості продуктів займе значний період часу, призведе до надмірного навантаження на Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України і спричинить нестачу засобів захисту рослин, необхідних для успішного проведення весняної посівної кампанії.

Відповідно, затримки при ввезенні або виробництві продуктів напередодні весняної сівби матимуть прямий вплив і на обсяги та якість, і на безпечність майбутнього збіжжя. Тож ситуація може спричинити надзвичайно негативний вплив на сільське господарство і як наслідок — на продовольчу безпеку країни і навіть світу.

Тому законопроектом передбачено внесення змін до законів «Про пестициди і агрохімікати» та «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення державного регулювання у сфері поводження з пестицидами і агрохімікатами», якими пропонується:

- уповноважити центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, затверджувати форми та зміст етикеток пестицидів і агрохімікатів;

- надати перехідний період у вісім місяців для приведення етикеток до вимог Закону України «Про пестициди і агрохімікати».

Зазначені зміни покликані усунути юридичну колізію, коли, з одного боку, компетентний орган влади не встановлює чіткі вимоги до етикетки пестицидів і агрохімікатів у зв’язку з відсутністю відповідних повноважень, а з другого, представники бізнесу не можуть виконати зобов’язання щодо оновлення етикеток через неокресленість чітких вимог регулятора і зрозумілого перехідного механізму.

Очікується, що прийняття проекту:

 - сприятиме продовольчій безпеці та успішному проведенню весняної посівної кампанії;

 - підвищить ефективність та прозорість процедури державної реєстрації пестицидів і агрохімікатів;

-  встановить чіткі вимоги до етикеток;

-  надасть компетентному органу влади повноваження прозоро і зрозуміло для усіх учасників ринку окреслити вимоги щодо етикеток до пестицидів і агрохімікатів;

-  забезпечить більш сучасне та адекватне регулювання відносин у сфері поводження з пестицидами та агрохімікатами.

До речі, як поінформували у Комітеті з питань аграрної та земельної політики, офіс підтримки адаптації законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis ЄС), проаналізувавши відповідність законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням та праву ЄС, зазначає, що проект не суперечить Угоді про асоціацію і Регламентам 1107/2009, 547/2011 та 2003/2003.