Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів розглянув урядовий законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань мобілізації, військового обліку та проходження військової служби» (№ 10378), а також альтернативні проекти  № 10378-1, № 10378-2 та № 10378-3. Народні депутати — члени комітету акцентували увагу на положеннях щодо питань соціальної політики, а саме: функціоналу та повноважень роботодавців під час мобілізаційних заходів; мобілізації осіб з інвалідністю, усиновлювачів, членів сім’ї особи з інвалідністю I—ІІ групи, які зайняті постійним доглядом за нею; бюджетних видатків на пільги, передбачених Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

Під час розгляду вищевказаних законопроектів, як повідомили в секретаріаті комітету, учасники засідання звернули увагу на важливість недопущення зростання обсягів тіньової зайнятості у зв’язку з бажанням авторів законодавчих ініціатив покласти на роботодавців не притаманні їм обов’язки під час мобілізаційних заходів, зокрема вручення повісток.

Члени комітету не раз наголошували на необхідності збереження економічного фронту держави, який забезпечує потреби армії чесною сплатою податків, офіційним працевлаштуванням та декларуванням статків.

«Трудова мобілізація так само важлива, як і воєнна мобілізація. Обидва фронти мають працювати разом для збереження країни», — зазначила голова комітету Галина Третьякова та повідомила, що найближчим часом у комітеті відбудеться робоча нарада з представниками центральних органів виконавчої влади, об’єднань організацій роботодавців та організацій профспілок щодо напрацювання пропозиції щодо функціоналу роботодавців під час дії воєнного стану, пов’язаного з мобілізацією працівників, а також щодо балансу інтересів держави та бізнесу задля збереження країни.

У свою чергу Міністерство соціальної політики надало свої пропозиції щодо визначення в Законі «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» категорій військовозобов’язаних, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації. Також міністерство пропонує залучити до процесу надання дозволів на виїзд резервістів та військовозобов’язаних за кордон управління соціального захисту населення, які діють в інтересах осіб з інвалідністю, дітей-сиріт, багатодітних сімей, а також інших громадян, які потребують допомоги з боку держави.

Окремо комітет розглянув питання відсутності обрахунку впливу законопроектів на бюджетні видатки соціальної сфери в 2024-му та в подальших роках. Не враховуються, зокрема, потенційні видатки на пільги учасникам бойових дій та членам їхніх родин (передбачених Законом «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»). У разі ухвалення запропонованих законопроектами положень кількість УБД упродовж 2024 року може значно зрости. Міністерство соціальної політики України повідомляло, що деякі види видатків за низкою бюджетних програм у соціальній сфері у зв’язку з агресією росії проти України зросли в 5—10 разів (наприклад, у сфері протезування, реабілітації тощо).

Під час засідання комітету було також обговорено питання прийняття рішення про демобілізацію військовослужбовців-строковиків, термін служби яких завершився. За ініціативою комітету найближчим часом буде напрацьовано законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо звільнення з військової служби під час дії воєнного стану військовослужбовців строкової військової служби», який, зокрема, передбачатиме демобілізацію відповідної категорії громадян упродовж двох місяців з моменту прийняття закону. «Цей законопроект буде запропоновано на підпис усім головам депутатських фракцій», — зазначила голова комітету Галина Третьякова.

За підсумками розгляду законопроектів Комітет з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів рекомендував головному Комітету з питань національної безпеки, оборони та розвідки напрацювати на основі законопроекту № 10378, а також альтернативних до нього проектів № 10378-1, № 10378-2 та № 10378-3 доопрацьований законопроект з урахуванням пропозицій соціального комітету. Серед них, зокрема, включити в доопрацьований законопроект пропозиції Мінсоцполітики та вилучити запропоновані законопроектами зміни до статті 25 Кодексу законів про працю України.

Вл. інф.