Ідеться також і про недопущення заходів щодо примирення в разі, коли один із подружжя вчинив домашнє насильство.

На засіданні підкомітету в справах сім’ї та дітей Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики обговорили проект змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення механізму запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі (№ 10249).

У заході взяли участь народні депутати — члени комітету, представники міністерств соціальної політики, внутрішніх справ, юстиції та фінансів, а також Служби безпеки України, Національної соціальної сервісної служби, представники громадськості та інші.

Зміни щодо удосконалення механізму запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі були одним із трьох законопроектів, представлених під час цього засідання. Вони допоможуть привести національне законодавство у відповідність до Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу з цими явищами (так званої Стамбульської конвенції), наголошують народні депутати. Зокрема, в цій сфері пропонується розмежувати повноваження між Міністерством соціальної політики України та Національною соціальною сервісною службою України й уточнити перелік суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії насильству за ознакою статі. Йдеться також про доповнення переліку підстав, за якими може бути подано позов про розірвання шлюбу протягом вагітності дружини та протягом одного року після народження дитини, і про недопущення застосування заходів щодо примирення у разі, коли один із подружжя вчинив домашнє насильство.

Водночас підкомітет не підтримав пункт законопроекту про заміну назви «державна установа «Кол-центр з питань запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей» на назву «Спеціалізована «гаряча лінія» з питань протидії торгівлі людьми, запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, зокрема сексуальному, пов’язаному зі збройним конфліктом, та насильству стосовно дітей». Народний депутат, заступник голови комітету Павло Сушко під час обговорення проблеми діяльності урядового контакт-ного центру акцентував на важливості системного підходу до розв’язання питань, пов’язаних із домашнім насильством. Водночас він наголосив на контролі діяльності кол-центрів на місцевому рівні.

Далі голова підкомітету народний депутат Тетяна Скрипка поставила на розгляд проект змін до статті 212 Сімейного кодексу щодо визначення осіб, які не можуть бути усиновлювачами (№ 10298). Серед його ініціаторів — члени Комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики. Станом на сьогодні Сімейним кодексом визначено коло осіб, які не можуть бути усиновлювачами, опікунами, піклувальниками, патронатними вихователями, прийомними батьками, батьками—вихователями дитини. Задля забезпечення дотримання найкращих інтересів дитини виникла необхідність внести зміни до визначених категорій. А саме — не допустити усиновлення дітей особами, котрі ставлять під загрозу право України на незалежність. На думку законотворців, необхідно унеможливити передання дітей на виховання особам, притягнутим до відповідальності за колабораційну діяльність, та особам, що підривають національну безпеку України. А також пропонується заборонити усиновлювати дітей особам, щодо яких було накладено адміністративне стягнення за вчинення домашнього насильства або насильства за ознакою статі.

Розглянули під час засідання підкомітету й законопроект № 10176, який передбачає особливості розгляду судами справ про повернення вивезеної протиправно (переміщеної) чи утримуваної дитини до держави постійного місця проживання. Ці справи подаватимуть на підставі Гаазької конвенції про цивільно-правові аспекти міжнародного викрадення дітей. Пропонується, зокрема, визначити особливості розгляду судом справ про повернення дитини на підставі конвенції, обмежити касаційне оскарження рішень щодо справ про повернення дитини, забезпечити право позивача на спілкування з дитиною 
тощо.

Усі три законопроекти підкомітет рекомендував комітету підтримати за основу із пропозиціями, які було озвучено під час засідання.

Вл. інф.