Незадовго до так званої «чорної п’ятниці» поштові скриньки болгар стали наповнюватися рекламними листівками від різних торговельних центрів із запрошенням на розпродаж телевізорів, побутової техніки, смартфонів, комп’ютерів, взуття та одягу. Більше десятка повідомлень про вигідні ціни надійшло й на мою електронну пошту. Обіцяні знижки сягали в деяких бутікових магазинах Софії 70 відсотків. Усі торговельні центри «чорну п’ятницю» подовжили навіть на весь уїк-енд. Але очікуваного ними ажіотажу ні в Софії, ні в Пловдиві, ні у Варні не було. Хоча власники магазинів сподівалися, що народ, як в американських містах, ночуватиме біля торговельних центрів, а зранку братиме штурмом магазини й змітатиме з прилавків усе, що попалося під руку.


І от питанням: «Чому не було ажіотажу в «чорну п’ятницю»?» зацікавилися соціологи. У країні було проведено опитування, за результатами якого стало зрозуміло: «чорна п’ятниця» не спрацювала. Як повідомило видання Economiс із посиланням на дані опитування, понад 90 відсотків респондентів повністю проігнорували знижки в рамках торговельної ініціативи. 68 відсотків опитаних заявили, що пропоноване мегазниження цін не тільки насторожило їх, а й фактично відлякнуло. 17 відсотків вважають, що знижки, які пропонують продавці, «підступні». Люди помітили, що за кілька днів до «чорної п’ятниці» у багатьох магазинах ціни зросли, а в день розпродажу їх просто повернули на попередній рівень. На вітринах магазинів, щоправда, повісили заклики, що ціни впали на 30—70 відсотків, а насправді їх знижували до 70 відсотків лише на застарілі моделі літнього одягу, а вартість решти товарів була просто неприйнятна для покупців. Магазини, які торгують електронною технікою, напевно, розраховували за три дні суперрозпродажів збути всі застарілі моделі телевізорів, домашніх кінотеатрів, плеєрів та іншого мотлоху. Не вийшло! Трюк торгашів, котрі сподівалися на повторення американського ажіотажу в своїх магазинах, люди розкусили. І до місця розпродажів прийшло лише кілька сотень цікавих, у яких грошей вистачало на каву й традиційну баніцу.


Але для торгашів псевдо-«чорна п’ятниця» не минула дарма. Тепер комісія із захисту споживачів організує численні перевірки об’єктів, де вдалися до маніпуляцій із цінами, на вітринах для заманювання покупців вказували одні цифри знижок, а насправді залишали на старому рівні. На порушників очікують штрафи й навіть заборони на торгівлю. Перед різдвяними й новорічними розпродажами це буде попередженням — не треба обманювати людей!