Наприкінці лютого Федеральний адміністративний суд Лейпцига ухвалив: міська влада має право самостійно вирішувати, чи допускати на свої вулиці дизельні автомобілі. Йшлося про заборону машин з підвищеним вихлопом шкідливих речовин (стандарт Євро-4 і нижчий). А з першого вересня наступного року можлива заборона автостандарту Євро-5. Це обмеження може стосуватися майже 11 мільйонів дизелів у всій ФРН.
Підставою для судового рішення став зафіксований надто високий рівень викидів небезпечних для здоров’я оксидів азоту. Асоціація німецької автомобільної промисловості, а також концерни BMW та Daimler виступили проти таких заходів. Вони вважають, що проблему забруднення повітря можна розв’язувати і без заборони дизеля. Але в разі її запровадження питання слід вирішувати поступово, щоб не зашкодити інтересам виробників і споживачів.
І хоч поки ще тривають процеси апеляцій, «дизельний» скандал обернувся колосальними збитками всередині країни і водночас збагаченням торговців авто в сусідів. Експорт дизельних автомашин із ФРН за цей час зріс на 20%! «Дизельгейт» і заборона руху транспорту з дизельними двигунами в німецьких містах спустошили кишені автовласників. Адже такі машини стрімко дешевшають, продаж нових моделей на внутрішньому ринку майже зупинився, сектор вживаних дизелів також втратив покупців, навіть усупереч демпінговим цінам. За повідомленням часопису «Фокус», експерти дійшли висновку, що збитки власників і продавців «шкідливих» автомобілів становлять мільярди євро.
Водночас імпортери в інших країнах, у тому числі й за межами ЄС, яких надихає знецінення вживаних дизельних машин, уже підраховують прибутки. Пік зростання попиту — в східноєвропейських країнах. Приміром, в Україні попит на імпортні дизелі зріс на 137%! Рекорди демонструють також Хорватія, Австрія, Франція, Словаччина, Чехія, Румунія. Лише Швейцарія, Грузія, Фінляндія, Норвегія, де попит на дизелі істотно зменшився, не бажають завозити неекологічний транспорт.
Міжнародна організація чистого транспорту критикує ФРН за те, що вона експортує «свої проблеми із забруднення повітря». Утім, у багатьох випадках непопулярні німецькі дизелі замінюють ще брудніші старі автомобілі у Східній Європі.
Тим часом питання про те, як саме контролювати екостандарти дизельних авто, залишається нерозв’язаним. Екологи пропонують, зокрема, запровадити «синю наклейку», котра означатиме, що автомобіль не є джерелом забруднення повітря. А керівник екологічної організації «Deutsche Umwelthilfe» Юрген Реш пропонує зобов’язати виробників власним коштом модернізувати вже продані дизельні автомобілі.

Берлін.