На сьогодні лише 58% населення України користується Інтернетом. А користувачів мобільного Інтернету ще менше — 42%. Такий цьогорічний звіт «Digital in 2018» міжнародного агентства «We are social», яке спеціалізується на дослідженнях у галузі соцмедіа. Тобто у 21 столітті 42% населення нашої країни не мають доступу до всесвітньої мережі. Для порівняння, за даними агентства, у Східній Європі Інтернетом користуються 74% громадян, у Західній — 90%, у Південній — 77%, у Північній — 94%. У різних країнах американського континенту показник коливається від 68% (Південна Америка) до 88% (Північна). Найменше проникнення всесвітньої мережі в Африці — від лише 12% у середній частині континенту до 51% — у південній.
На актуальність проблеми доступу до Інтернету в нашій країні значно впливає 
географічний чинник. Тобто у великих містах підключитися до світової мережі досить просто. А ось у віддалених містечках та селах — навпаки. Одна із ключових причин — труднощі або економічна недоцільність із прокладанням кабелю в ці регіони.
Та вже давно існують розробки, які можуть розв’язати цю проблему. Зокрема, це WTTх — технологія бездротового зв’язку до точки Х. Щоб ознайомитися із цією новинкою, «Голос України» поспілкувався з генеральним директором Huawei за напрямком бездротовий фіксований Інтернет (WTTx) Цинвенєм Вангом.

Пан Ванг під час інтерв’ю.

Фото надано автором.

— Пане Ванг, що таке WTTх?
— Це технологія, яка дуже схожа на технології з кабельними мережами, але вона не використовує кабелі. Важлива відмінність — її можна застосовувати там, де прокладати дріт дуже дорого, важко або довго. Декілька місяців тому була конференція, організована Міжнародним союзом електрозв’язку, й генсек цієї організації наголосив, що найближчим часом потрібно зробити краще розповсюдження широкосмугового Інтернету у світі. Але досягти цього без застосування бездротових технологій фізично неможливо, адже кабель не завжди можна прокласти.
— Як давно технологія існує та де вона найбільш розповсюджена?
— Технологія використання бездротового доступу для надання домашнього Інтернету не нова. Ми можемо згадати використання технології WiMAX ще 10 років тому, де використовувався схожий принцип, але це не було успішно. Технологія була не достатньо розвинена. І тільки після того як було запроваджено зв’язок 4-го покоління, так званий 4G, цей ринок почав стрімко розвиватися. І станом на сьогодні вже більше як 200 операторів по всьому світу запустили WTTх. Наприклад, це Німеччина, Франція, Італія, Чехія. І також велика кількість компаній звязку запустили такі послуги, наприклад, у країнах Близького Сходу, де проникнення саме мобільного широкосмугового доступу до Інтернету перевищило 50 відсотків. Станом на кінець минулого року загальна світова кількість користувачів, які під’єднані до Інтернету за допомогою WТТх, становила 50 мільйонів домогосподарств і організацій. Цього року планується підключити додатково 30 мільйонів користувачів WТТx.
У розвинених країнах ця технологія використовується, щоб підключити ще непід’єднані домогосподарства в разі, якщо немає економічного сенсу вести туди кабелі та вкладати капітальні інвестиції, а значно простіше використовувати мобільну мережу. А в окремих випадках вона замінює технологію ADSL — це передача Інтернету мідними кабелями. У нас інколи йде передача даних по міді, але це не так ефективно. Тобто йдеться про під’єднання будинків, які ще не підключені або заміну технології ADSL на нову WТТx.
— Наскільки економічно доцільна WТТx?
— WТТx дає набагато кращі можливості для операторів робити інвестиції поступово. Тобто якщо прокладати кабель, потрібно одразу зробити значні капіталовкладення. Й уже потім усі, хто працює в зоні дії цього кабелю, мають повну швидкість, гарний сервіс тощо. WТТх — це ресурс суспільного використання (радіоресурс), який надається і ділиться на кількість користувачів. Тут усе залежатиме від того, які моделі користування задіюють. Тобто є певні користувачі, які дуже інтенсивно використовують Інтернет, а є ті, які заходять у мережу раз на день. Тобто весь наявний ресурс ділитиметься між користувачами. Відповідно, що менше буде користувачів, то кращим буде сервіс. Якщо ж їх буде більше, потрібно нарощувати ємність такого мобільного майданчика.
У Європі є різні приклади. Оператори роблять детальні калькуляції і відповідно до того, скільки є затрат на запит цієї послуги, скільки вони можуть підключити користувачів, встановляється ціна на ось такі ресурси.
— Чому операторам зв’язку цікаво розвивати WТТx?
— Найголовніше — це ефективність витрат. По-друге, у багатьох країнах, особливо, що розвиваються, це єдиний шанс підключити людей до мережі. У такому разі не йдеться, щоб надати їм найкращий сервіс від самого початку. Головне — вони отримають доступ до всесвітньої павутини і мережі знань, їх влаштує мінімальна швидкість. Таким чином, буде ліквідовано цифровий розрив.
Для розвиненіших країн характерний так званий «time-to-market» — час виводу або представлення на ринок продукту. WТТх дає змогу дуже швидко під’єднувати нові будинки на відміну від провідних провайдерів. До того ж, якщо оператор використовує кабельне підключення, йому одразу потрібно робити всі необхідні інвестиції. Якщо ж оператор використовує WТТх, то є можливість поступово нарощувати ємність сайту мобільного зв’язку і покращувати швидкість передачі даних для користувачів.
WТТх дає змогу ефективніше використовувати ресурс порівняно з кабельними технологіями. Якщо користувач не в мережі, то кабель «простоює», а мобільний ресурс може динамічно перерозподілятися між тими користувачами, яким це потрібно.
Тобто є плюси, є мінуси. Плюси — більша гнучкість, менші затрати. Мінуси — ресурс усе-таки має обмеження.
— Які переваги мають користувачі?
— По-перше, це час доступу до послуги. Тобто якщо ви приїхали на нове місце і хочете отримати послуги Інтернету, а там немає кабелю, то вам доведеться чекати, доки його прокладуть. А у випадку з бездротовим Інтернетом мобільний зв’язок завжди поруч. Ви можете отримати необхідні послуги майже негайно. І саме тому основна аудиторія і мета — непідключені домогосподарства, які потребують цього. І, звичайно, це все має бути за прийнятною ціною.
— На яку ще цільову аудиторію розрахована технологія, окрім як за географічною ознакою?
— По-перше, є багато домогосподарств та невеликих організацій без фіксованого Інтернету. Для них WTTx може надати надійний і якісний доступ до мережі. По-друге, у деяких споживачів є доступ лише до технології xDSL (ADSL та інші) з низькою швидкістю, приміром, менше 5 Мбіт/с. У цих випадках WTTx може надати кращий сервіс, щоб задовольнити потреби клієнтів. Ще приклад — це молоді люди, які досить часто змінюють орендовані квартири, тобто переміщуються з місця на місце. У випадку із WТТх їм не потрібно зв’язуватися з місцевим інтернет-провайдером або окремо домовлятися з домовласником. Вони можуть узяти із собою свій WТТх (коробку), приїхати на нове місце, підключитися й отримувати такі самі послуги. Але наголошую, що це залежить від політик, прийнятих всередині оператора мобільного зв’язку.
— На чому мають сконцентрувати свої зусилля компанії мобільного зв’язку?
— По-перше, ефективність використання мережі та радіочастотного ресурсу. Тому що зазвичай користувачі WТТх споживають набагато більше трафіку порівняно з власниками смартфонів. Адже телефони мають певні обмеження через свій невеликий розмір. А щодо обладнання WТТх — воно таких обмежень немає, тож оператор може використовувати всі новітні досягнення та розробки, щоб максимально ефективно задіяти можливості мережі і наявний радіочастотний ресурс.
По-друге, ця технологія використовує загальні ресурси. І саме для того оператори мають застосовувати спеціальний інструмент і платформи, щоб постійно стежити за якістю послуг, які вони надають кінцевому абоненту.
Третє — це канали дистрибуції (розповсюдження і збуту). Бізнес WТТх досить схожий на традиційний бізнес мобільних операторів щодо продажу та розповсюдження сім-карт для мобільних телефонів. Тобто оператори не можуть продавати це лише в окремих магазинах, тому що мобільний зв’язок існує всюди і потрібно мати велику кількість торгових точок, де абоненти можуть придбати цю послугу.
І потім оператори аналізують дані — скільки вони користувачів підключили, який рівень сервісу вони їм пропонували або обіцяли, і порівнюють з тим, може чи не може їхня мережа надати необхідну кількість ресурсу для забезпечення такої якості. Якщо не може, то треба робити розширення мережі. І в цьому полягає різниця саме із традиційним бізнесом інтернет-провайдерів, які використовують кабельні підключення. От і головна відмінність — традиційні провайдери підключають регіон за регіоном, вулицю за вулицею, будинок за будинком. Але якщо кабель не проведено, то ви і не можете дати послугу. А мобільний зв’язок уже існує, і WТТх може масштабувати та нарощувати ємність мережі саме там, де це потрібно.
— Які перспективи впровадження цієї технології в Україні?
— Оскільки в Україні майже 50% домогосподарств не підключено до всесвітньої мережі, а нагадаю, що право на інформацію та спілкування визнано ООН невід’ємним правом кожної людини, операторам варто сконцентруватися на такій послузі як надання фіксованого Інтернету. А за допомогою якої саме технології це буде зроблено — залежатиме від реальних обставин (є там оптичний кабель чи старі мідні лінії, чи є мобільне покриття). І залежно від цього оператор має обирати той чи інший варіант. Це все має бути досить раціонально.
— На вашу думку, через скільки років ця технологія може бути запроваджена в Україні?
— Насправді в Україні деякі оператори зараз розраховують бізнес-модель і проводять пілотні випробування щодо запуску WТТx . Але є також компанії, які вже запустили цю послугу в комерційному режимі. Тобто це залежить від стратегії мобільних операторів, але ще раз наголошуємо, що технології та обладнання вже існують і використовуються. Далі все залежатиме від стратегії мобільних операторів.
Окремо хочу зазначити, що в багатьох країнах WТТх є частиною стратегії так званої FMC (Fixed Mobile Convergence) — це взаємопроникнення мобільних та фіксованих послуг від одного оператора. Тобто коли він може запропонувати і кабельний Інтернет, і мобільні послуги, і послуги телебачення тощо. Таким чином, компанія зв’язку дещо модифікує стратегію співпраці з користувачами і не робить окремі маркетингові акції щодо фіксованого та мобільного Інтернету чи телебачення. І завдяки впровадженню FMC оператор може давати своїм користувачам набагато більше з одних рук, що цінується споживачами.
Для того щоб зробити цей бізнес успішним, необхідна тісна співпраця між різними учасниками ринку (постачальниками обладнання, операторами, національним регулятором, який контролює використання радіоспектру). Тільки при скоординованій співпраці можна досягти найкращих результатів. Варто наголосити, що найчастіше потребують під’єднання до Інтернету мешканці віддалених від мегаполісів територій, де підключення коштує набагато дорожче. У таких регіонах без державної стратегії та підтримки буде досить важко надати доступ до всесвітньої мережі. Тому влада повинна опікуватися цим питанням, розробити стратегію подолання цифрового розриву між сільськими та міськими районами. Підключати абонентів можна досить швидко. Навіть у Японії, де зв’язок розвинутий, щорічно під’єднують мільйон домогосподарств через WTTx.
— Яку роль компанія Huawei відіграє у впровадженні цієї технології?
— У Huawei ключові компетенції — це саме нові технологічні розробки. Для забезпечення цього бізнесу ми можемо надавати надійні й економічно ефективні рішення, зокрема й в Україні. І є велика кількість нових технологій, які вже досить розвинені й перевірені на практиці. Наприклад, Massive MIMO. Вона дозволяє агрегувати ресурс із різних передавачів та прийомників радіосигналу для надання якісних послуг зв’язку. Зараз обладнання складається із чотирьох приймачів. Розробляється пристрій з удвічі більшою ємністю.
Таке обладнання вже зараз має більшу ефективність — у 4—5 разів порівняно з іншими, що використовуються в мережах 4-го покоління. Ба більше, Massive MIMO буде найважливішою частиною інфраструктури для впровадження мереж 5-го покоління — 5G.