Уявляєте свою шафу, де ваші речі висять не на вішаках, а на підрамниках для картин? І в моменти відпочинку - гардероб розвішаний на стінах будинку, немов картинна галерея в стилі авангард?.. Ні? Тоді познайомтеся з новою колекцією одягу, представленою на виставці "Дух відсутності" ("Spirit of Absence", до 17 січня 2020 р.) Федора Возіанова - українського дизайнера.

Ніяк не очікувала, що 17 грудня 2019 року прийду у виставковий зал "Хлібня" Софії Київської на відкриття нового модельного ряду від Vozianov, а побачу - пікантну, дотепну й захоплюючу демонстрацію найкрасивіших законів фізики. Так! Ось та сама тканина, яка у повсякденному житті шиється-ріжеться-кроїться, у цього творця - символ Простору! Чорна тканина-площина, згортаючись, перетворюється на свій новий вид, 3D-об'єм; і навпаки - об'ємний простір легко трансформується в гладку площину. У цих тканинах-моделях є символічно оформлені отвори, "порожнечі" або "відсутності" - немов паузи у музиці, котра лунає. Крім того, усі ці "фрагменти простору" - а це 10 нових моделей виставки - і є ваш бездоганний одяг! Одяг без швів і виточок, з "порожнечами", які заповнять тіло людини. Він елегантно лягає на фігуру, дивуючи красою ліній, зручністю руху й креативною функціональністю. Кредо Федора Возіанова - це саме мистецтво, в усередину якого ви, одягаючись, входите, як головний персонаж! Із цієї хвилини картина - ваше середовище проживання, а ваше життя - новий сюжет мистецтва!

"Раніше для мене було важливим, щоб речі мого бренда пізнавали. Нині мені буде приємніше, коли відзначать цілісність особистості, яка носить одяг від Vozianov", - скаже він якось і створить свою інновацію прекрасного, із самого серця України.

Дивний факт: його ідея живе в реальності й розвивається вже приблизно 10 років! Відтоді, як киянин Федір Возіанов вигадав сукні-картини, - їх розкуповують і носять у різних країнах. Про нові моделі "Spirit of Absence" ми поговорили, стоячи біля картини-сукні із красномовною назвою "Відсутність порозуміння". І це також чудова історія з несподіваним фіналом, про яку - наприкінці інтерв'ю.

- Я вперше зустрічаю настільки креативну демонстрацію параметрів згортання часу-простору в одязі! Як з'явився у вас цей цікавий принцип?

- Мені здається, це природний шлях. У якийсь момент я подумав - одяг створюється із площини, але зазвичай досить складним шляхом: робляться викрійки, там багато швів, усе зшивається, усе по тілу. А в якийсь момент мені стало цікаво - наскільки площина без усіляких викрійок може перейти в об'єм тіла. Виявилося, що це можливо!

- Коли такі лаконічні й чіткі графічні рішення спадають на думку, вони у своїх значеннях наближаються до символів. Квадрат, коло, хрест - в основі кожної викрійки. Отвори в тканинах - також конкретні символи. Ви, створюючи колекцію, спеціально вивчали символіку або пізніше помітили, що ваша викрійка несе символ, і це - збіг?

- Правду кажучи, не те, щоб я вивчав їх спеціально, але мені одразу хотілося працювати з найпростішими, навіть банальними символами, які зрозумілі всім.

- Наприклад?

- Наприклад - символ сонця, або символ місяця, або знак оклику як символ упевненості. Або два профілі, розгорнуті одне проти одного в різні боки - у моделі, що в нас за спиною. Ми спеціально не малювали їх як чоловічі або жіночі. Це - просто люди. Мені були цікаві саме такі символи - загальнозрозумілі.

- Ви цікавитеся сакральними речами? Адже символіка - вона завжди... магічна! Ваші моделі-символи - чи не мають цю властивість теж? Як гадаєте?

- Я не намагаюся це спеціально закладати, але не певен, що над цим ефектом я владний! (сміється). Можливо, навіть, що це відбувається без моєї участі.

- Правда?.. Отут я вас ловлю на слові! Я почула ім'я дизайнера Федора Возіанова - несподівано для себе - коли розглядала дивні сценічні костюми легендарного дитячого хору "Щедрик". Вони миттєво виділяли юних українців серед інтернаціональної юрби дитячих хорів з усього світу. Це було у Відні, влітку цього року, на Summa Cum Laude Youth Music Festival. Я була в захваті від стильної графіки костюмів, лаконічної краси чорного, потужної енергії автентичності й новаторства. І тут хтось по секрету мені сказав, що в основі кожного костюма лежить символ - "слов'янський хрест". Чи справді це так?

- Це правда, абсолютна! Усі костюми "Щедрика" - це хрести, сукні-хрести. Але сукні-хрест виникли як пряма цитата Казимира Малевича, власне, як і сукні-квадрат, і сукні-коло, які також цитати з Малевича. І це були мої перші речі - площинні, які перетворювалися на об'єм. Перший квадрат виник в 2010-му. А от коло й хрест - це 2015 рік. "Щедрики" прийшли до мене, побачили ці сукні, вони їм дуже сподобалися. І раптом потім виявилося, що вони не звичайні, а дуже підходять для дівчаток, які ростуть, бо там така схема: вона "росте" разом із власником, і розмір - змінюється!

- О, знаменита фраза "Носити свій хрест", та ще на виріст, - раптом зазвучала в абсолютно новому світлі! Адже автентична культура української вишиванки - це символи - обереги, вишиті на тканині. Їх українець носить на своєму тілі, як магічну ауру життя, лист у космос із побажаннями щастя, любові, процвітання, перемоги, вишитими на тканині. Глибинна традиція нашого народу, яка приносить реальну перемогу й дає сили! Адже візуалізація - працює? Що ви думаєте із цього приводу?

- Я саме це й думаю - що візуалізація працює! Так! І що це важливо! А те, що саме для "Щедрика" так збіглося, мені особисто це дуже приємно! Я дуже люблю цей колектив, дуже люблю його керівників, мені все це дуже близько. Я думаю, що ці люди на своєму місці, вони чудові, дуже талановиті й щедро віддають цей талант.

- Про "Щедрика" говорять, що вони унікальним чином поєднують фольклорне коріння з європейською традицією. Ви теж це любите?

- Я теж це люблю й мені теж це близько.

- Як ця єдність виявляється у вас?

- У мене є речі, які, по суті, - пряма цитата традиційного українського народного одягу (Ред. - наприклад, юпка - один із варіантів верхнього автентичного одягу українців). Іноді я використовую елементи українського фольклору, які вставляю в моделі.

- І ви знаєте, що фольклорна символіка - це також сакральна культура?

- Очевидно! І це відчувається! Коли я це роблю, у мене завжди таке відчуття, що я торкаюся до чогось особливого.

- Чи є якийсь прототип, можливо, в історії костюма або у фольклорному одязі інших народів, тих речей, які ми бачимо тут, на вашій виставці?

- Ні! Я, у всякому разі, не вивчав це спеціально і не бачив.

- Як думаєте: це буде локальна колекція, яка "пролунає" і на цьому завершиться?

- Ця колекція - розвиток теми, і це - один із її кроків. Загалом, треба сказати, що цей крок цікавий тим, як по-особливому модель співіснує з тілом, адже крім того, що вони цікаві на площинах, вони ще й дуже практичні.

- Тобто це моделі пред-а-порте?

- Так, це все продається! У мене, мабуть, немає жодної речі, яка була б просто для того, щоб її показати - і не носити.

- Чи можна сподіватися, що українки й українці нового покоління матимуть прекрасний вигляд, почуватимуться й відчуватимуть життя по-іншому, надягаючи ваш одяг?

- Вони вже одягаються так, незалежно від віку!

- А як же діє модель у нас за спиною - та, з відверненими один від одного обличчями й назвою "Відсутність порозуміння?"

- А ви подивіться на неї уважно! Між ними немає порозуміння, поки вони не торкнуться тіла. Не знайдуть об'єм. Усе трансформується в ту саму мить, коли ви модель надягнете на себе. При контакті з тілом голови-профілі, які виявляються прорізами для рук, розвертаються обличчям одне до одного (указує на манекен з надягнутою моделлю) - і виникає повне порозуміння! (І це момент, коли майстер, спостерігаючи мою реакцію, абсолютно задоволений справленим ефектом!)

- Чи значить це, що ці моделі - не тільки різні варіанти буття часу-простору і не тільки картини-мистецтво, у якому ми можемо жити повсякденно, - вони ще й моделі - поведінки, що трансформують саму людину?.. У такому разі - яким буде побажання вашим шанувальникам?

- Бути ближчими до Себе!